Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην κλιματική αλλαγή

2024-09-20

 Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αποσταθεροποίηση του κλίματος και αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη, που σύμφωνα με τους επιστήμονες οφείλεται κυρίως σε ανθρωπογενείς δραστηριότητες που αυτό οδηγεί στην προοπτική της παγκόσμιας καταστροφής όπως η βιομηχανοποίηση και εκτεταμένη χρήση ορυκτών καυσίμων, η ευρεία χρήση λιπασμάτων στην γεωργική παραγωγή, η αποψίλωση των δασών, η ανεξέλεγκτη χρήση και αποκατάστασης απορριμμάτων. Οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής είναι μεταξύ άλλων τα ακραία καιρικά φαινόμενα (έντονες βροχοπτώσεις ή καύσωνες και ξηρασίες), το λιώσιμο των πάγων στις πολικές περιοχές, η άνοδος της στάθμης της θάλασσας, συνέπειες που επηρεάζουν τον τρόπο ζωής μας μέσα στις επόμενες γενιές . Σύμφωνα με την UNESCO, η εκπαίδευση έχει καθοριστική σημασία στο να βοηθήσει τους πληθυσμούς να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να ενθαρρύνουν τις αλλαγές στις στάσεις και τις συμπεριφορές και να υιοθετήσουν πιο βιώσιμους τρόπους ζωής και να αναπτύξουν δεξιότητες που υποστηρίζουν διαφορετικές οικονομίες, καθώς και να προσαρμοστούν στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής .

 Η Unesco προωθεί την εκπαίδευση για την αλλαγή του κλίματος (ECC) στο πλαίσιο του παγκόσμιου προγράμματος δράσης της για την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη (ESD). Η εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη είναι μια συνιστώσα του τέταρτου στόχου αειφόρου ανάπτυξης για την εκπαίδευση. Βέβαια η αναγκαιότητα της κλιματικής αλλαγής είχε αναγνωριστεί ως μεσο των κρατων για την αλλαγή διεθνών συνθηκών για το περιβάλλον και την προστασία του πλανήτη. 

Το θέμα της κλιματικής αλλαγής βοήθησε αρκετά την ευαισθητοποίηση των μαθητών στον τομέα της εκπαίδευσης. Δηλαδή οι μαθητές θα ενημερώνονται σε θέματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης και πως με τη συμπεριφορά μας μπορούμε να συμβάλλουμε στην μείωσή της, προστασίας της βιοποικιλότητας, εξοικονόμησης ενέργειας, βιώσιμης διατροφής, κυκλικής οικονομίας, ανακύκλωσης κλπ. Μέσα από την γνώση, οι μαθητές, οι μαθητές, οι νέοι άνθρωποι, με ενσυναίσθηση, μπορούν να διαμορφώσουν συνήθειες και τρόπους συμπεριφοράς αλλά και να συμμετέχουν στην λήψη αποφάσεων που προωθούν την αειφόρο ανάπτυξη, την ανάπτυξη δηλαδή που δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον αντιμετωπίζοντας έτσι και το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής. Για παράδειγμα η Γκρετα Θανμπεργκ που είναι από τη Σουηδία , ήταν εθελοντής για τη δράση και την προστασία του κλήματος και με το κίνημα fridays for the future 2016 που ήταν παγκόσμιο σύμβολο ακτιβισμού για την οικολογική συνείδηση. Επιπρόσθετα κατάφερε να ευαισθητοποιήσει τη νέα γενια για να αντιμετωπίσει αυτό το τόσο σοβαρο ζητημα και να προβληματιστούν για τις επιπτώσεις που μπορεί να μεταδώσει στον υπόλοιπο κοσμο μας . Μέσα από αυτεσ τις καινοτομεσ δράσεις από την εκπαίδευση, όλοι εμείς, με την κατάλληλη γνώση και ηθικότητα , μπορούμε να διαμορφώσουμε συνήθειες και πρακτικές και να αναλάβουμε δράσεις που θα βοηθήσουν το περιβάλλον και τον πλανήτη μας, ικανοποιώντας τις ανάγκες μας κατά τρόπο που δεν θα προβληματίσει και δυσκολέψει τις ανάγκες των  μελλοντικών γενεών!

Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε